Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Προς Κατάργηση το Άβατο του Αγίου Όρους;

Σύμφωνα με δημοσίευμα της εβδομαδιαίας εφημερίδας «Ορθόδοξος Τύπος», κατά την τελευταία του συνεδρίαση στο Πουσάν της Νότιας Κορέας το Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών αποφάσισε την κατάργηση του αβάτου σε διάφορα μέρη του κόσμου, συμπεριλαμβανομένου και του Αγίου Όρους.  Χωρίς να είναι ξεκάθαρο, πόσο δεσμευτική είναι για το Άγιο Όρος μια τέτοια απόφαση, το θέμα έχει γίνει αντικείμενο αντεγκλήσεων, μεταξύ των "ενδιαφερομένων" μερών.

Διαβάζουμε στην εφημερίδα ΕΘΝΟΣ, σε άρθρο με τίτλο «Δεν απειλείται το Άβατο του Αγίου Όρους»:

 Ο κ.Κασμίρογλου προχώρησε στην διαβεβαίωση αυτή απαντώντας σε χθεσινό δημοσίευμα της εφημερίδας «Ορθόδοξος Τύπος» ... «Το Άγιον Όρος ανήκει στους οικιστές του και ουδείς μπορεί να εισέλθει σε αυτό χωρίς την άδειά τους, πόσο μάλλον να αλλάξει τους κανόνες του» τονίζει ο κ. Κασμίρογλου,πολιτικός διοικητής του Αγίου Όρους, προσθέτοντας: «Ακόμη και για τις επισκέψεις προσκυνητών απαιτείται η προηγούμενη έκδοση ειδικού "Διαμονητηρίου"». «Το "Άβατον" ισχύει αιώνες και είναι κατοχυρωμένο με διεθνείς συμβάσεις. Στο σύμφωνο προσχώρησης της Ελλάδος στην Ευρωπαϊκή Ένωση κατοχυρώνονται όλοι οι ιεροί κανόνες του Αγίου Όρους, ακόμη και οι "εθιμικώς ισχύοντες"» καταλήγει ο διοικητής της αθωνικής Πολιτείας.

Απειλείται; Προχώρησε στην διαβεβαίωση; Ανησυχούσαν κάποιοι, μήπως τυχόν επισκεφθούν το Άγιο Όρος γυναίκες προσκυνητές και τους δόθηκε η διαβεβαίωση;  Παρακάμπτοντας  την διατύπωση, που δείχνει ξεκάθαρα την στάση που κρατάει στο όλο ζήτημα ο συντάκτης του άρθρου, το ερώτημα για μας τους υπόλοιπους παραμένει: Με ποια λογική ή βάσει ποιας ηθικής οι γυναίκες θεωρούνται ανεπιθύμητα πρόσωπα και τους απαγορεύεται η είσοδος;  Έχει τύχει να ρωτήσω μοναχό του Αγίου Όρους για το θέμα αυτό και η απάντηση ήταν ότι "έτσι το βρήκαμε και το τηρούμε".
Αλλά ας δούμε μερικά ερωτήματα ακόμα:

  1. Με ποιο θεολογικό κριτήριο μια γυναίκα είναι ανεπιθύμητο πρόσωπο στο Άγιο Όρος, ενώ ο πρώτος τυχών αγνώστου ποιόντος μπορεί να μπαινοβγαίνει χωρίς κανένα περιορισμό, με μοναδικό "διαβατήριο" το φύλο του;
  2. Είναι ή δεν είναι ρατσιστική η δυσμενής διάκριση μεταξύ των 2 φύλων;
  3. Ποιος, πότε, με ποιο σκεπτικό και με ποια δικαιοδοσία αποφάσισε ότι είναι ζημιογόνα η είσοδος γυναικών στο Άγιο Όρος;  Πιο ειδικά, ποια ήταν η "πενταμελής επιτροπή της Διπλής Έκτακτης Σύναξης", η οποία συνέταξε τον Καταστατικό Χάρτη του Αγίου Όρους το 1924 και καθόρισε το αγιορείτικο καθεστώς και τον τρόπο της λειτουργίας του;
  4. Πως αυτό το έγγραφο, με τον όρο για το άβατο επικυρώθηκε από το Οικουμενικό Πατριαρχείο;
  5. Αν τελικά η "παρθενία", που επικαλούνται οι υποστηρικτές του άβατου, είναι το άγιο δικοπότηρο του χριστιανισμού και το εισητήριο για την σωτηρία της ψυχής, έχει ανάγκη προστασίας και περιχαράκωσης ή ώφειλε να είναι απόφαση συνείδησης;
  6. Γιατί μέχρι το 1924 ο εκτός μονών πληθυσμός του Αγίου Όρους ήταν μικτός; Αποτελεί μήπως δείγμα εκσυγχρονισμού η επίμαχη διάταξη εν έτει 1924;
  7. Γιατί επιτρέπεται στους μοναχούς του Αγίου Όρους να βγαίνουν και να επισκέπτονται τόπους εκτός του Αγίου Όρους, όπου (αναγκαστικά) υπάρχουν και γυναίκες;  Δεν μπαίνει σε κίνδυνο η παρθενία τους τότε;

Είναι τουλάχιστον φαιδρό να υπεραμύνεται ο πολιτικός διοικητής του Αγίου Όρους μιας διάταξης, που ούτε κανείς από τους επαΐοντες γνωρίζει από που κρατάει η σκούφια της ούτε μπορεί να υποστηριχθεί με αυστηρά θεολογικά κριτήρια και επί πλέον αποτελεί κατάφωρη παραβίαση των όσων πρεσβεύει ο χριστιανισμός και είναι να απορεί κανείς με την κάλυψη που παρέχει το Πατριαρχείο (υπεύθυνο για την πνευματική εποπτεία των μονών), σε μια πεποίθηση που θα μπορούσε εύκολα για τον λόγο αυτό να χαρακτηριστεί αιρετική.


Τέλος, είναι λυπηρό μια απόφαση που θα μπορούσε να αποκαταστήσει την εκκλησία στην συνείδηση των σκεπτόμενων υποστηρικτών του χριστιανισμού, να αντιμετωπίζεται με τόση ελαφρότητα και να επιχειρείται ένα γρήγορο κλείσιμο του όλου ζητήματος με ένα δογματικό "ουδείς μπορεί να αλλάξει τους κανόνες του", καταστρατηγώντας επί πλέον όλων των όλων και κάθε έννοια λογικής.

«Δεν απειλείται το Άβατο του Αγίου Όρους»  

Δεν τίθεται θέμα αμφισβήτησης του άβατου του Αγίου Όρους επεσήμανε ο πολιτικός διοικητής της Αυτόνομης Μοναστικής Πολιτείας, Αρίστος Κασμίρογλου. Ο κ.Κασμίρογλου προχώρησε στην διαβεβαίωση αυτή απαντώντας σε χθεσινό δημοσίευμα της εφημερίδας «Ορθόδοξος Τύπος» -σύμφωνα με το οποίο κατά την τελευταία του συνεδρίαση στο Πουσάν της Νότιας Κορέας το Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών αποφάσισε την κατάργηση των αβάτων των Χριστιανικών Εκκλησιών σε διάφορα μέρη του πλανήτη συμπερλαμβανομένου και του Αγίου Όρους. 

«Το Άγιον Όρος ανήκει στους οικιστές του και ουδείς μπορεί να εισέλθει σε αυτό χωρίς την άδειά τους, πόσο μάλλον να αλλάξει τους κανόνες του» τονίζει ο κ. Κασμίρογλου. «Ακόμη και για τις επισκέψεις προσκυνητών απαιτείται η προηγούμενη έκδοση ειδικού "Διαμονητηρίου"», π πρόσθεσε. «Το "Άβατον" ισχύει αιώνες και είναι κατοχυρωμένο με διεθνείς συμβάσεις. Στο σύμφωνο προσχώρησης της Ελλάδος στην Ευρωπαϊκή Ένωση κατοχυρώνονται όλοι οι ιεροί κανόνες του Αγίου Όρους, ακόμη και οι "εθιμικώς ισχύοντες"» καταλήγει ο διοικητής της αθωνικής Πολιτείας.


Δείτε το άρθρο ΕΔΩ κι ΕΔΩ
Έχετε κάποιο σχόλιο; Εσείς τι λέτε γι' αυτό; Η γνώμη σας είναι σημαντική!
Πατήστε ΚΟΙΝΗ ΧΡΗΣΗ να το μοιραστείτε στο αγαπημένο σας μέσο κοινωνικής δικτύωσης.

Σχόλια

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Ομοφυλοφιλία και Facebook

Έγινε πολύς θόρυβος για την φωτογραφία του κ. Αύγουστου Κορτώ, στην οποία εμφανιζόταν ο ίδιος να ανταλλάσσει ένα φιλί με τον σύντροφο του.  Η φωτογραφία φέρεται να ανέβηκε από τον κ. Κορτώ στο facebook, το οποίο με την σειρά του την κατέβασε, ως ανεπιθύμητη.  Διαβάζοντας άρθρο στο Κουτί της Πανδώρας , το οποίο αναφέρεται στο περιστατικό, αυτό που με εντυπωσιάσε δεν ήταν το άρθρο, που είχε κυρίως ειδησεογραφικό χαρακτήρα, αλλά τα σχόλια, που επακολούθησαν κάτω από αυτό.  Πολλές και διαφορετικές οι απόψεις, με πιο ενδιαφέροντα τα υβριστικά σχόλια, που απαντούσαν σε άλλα σχόλια αναγνωστών. Πως μπορεί κάποιος να είναι τόσο ανοιχτός, προοδευτικός, φιλελεύθερος και δημοκρατικός στις απόψεις του και να υποστηρίζει το δικαίωμα ενός ομοφυλόφυλου ζευγαριού στην σχέση του και ταυτόχρονα να μην μπορεί να σεβαστεί μια άλλη άποψη, όταν είναι αντίθετη με την δική του;  Όταν κάποιος υποστηρίζει, ότι έχουμε δικαίωμα να επιλέγουμε ελεύθερα τον σεξουαλικό μας προσανατολισμό και ό...

Πώς τα ελληνικά σχολεία έγιναν τόσο άκυρα;

Το Lifo.gr συνάντησε πέντε εκπαιδευτικούς που διδάσκουν στο δημοτικό, στο γυμνάσιο και στο λύκειο, συζήτησε μαζί τους για τη σημερινή κατάσταση στα σχολεία και μοιράστηκε τις σκέψεις τους για την εκπαίδευση στην Ελλάδα και το μέλλον της.  Πώς τα ελληνικά σχολεία έγιναν τόσο άκυρα; 5 φιλότιμοι εκπαιδευτικοί, από δημοτικό, γυμνάσιο και λύκειο, μιλούν στην Κορίνα Φαρμακόρη για τον συχνά μάταιο αγώνα τους με ένα χρεοκοπημένο σύστημα. "Η κοινωνία, κυρίως όσον αφορά το λύκειο, δεν περιμένει τίποτε από το σχολείο" λέει ο Α., ο οποίος εργάζεται οκτώ χρόνια ως αναπληρωτής καθηγητής και φέτος (2016) διδάσκει σε τέσσερα λύκεια της Αθήνας.  "Τα παιδιά, όσο μεγαλώνουν, δεν αγαπάνε το σχολείο και ιδιαίτερα στο λύκειο το θεωρούν χαμένο χρόνο" συνεχίζει.  "Είμαστε ενήλικες, και όμως, αν μας βάλουν σε μια καρέκλα να μας μιλάει κάποιος για επτά ώρες, θα αυτοαναφλεγούμε". "Για να επιλέξει κανείς να διδάξει πρέπει να το αγαπά, δεν είναι απλώς ένα επάγγελμα για ...

Πρωταθλήτρια Κόσμου η Νομική Σχολή

Αντιμέτωπη με πανεπιστήμια κολοσσούς, η Νομική Αθηνών, μας έκανε περήφανους, αποδεικνύοντας ότι κανένα πανεπιστημιακό κατεστημένο, όποιο κι αν είναι αυτό, ακόμα και το περιώνυμο Χάρβαρντ, δεν μπορεί να υποκαταστήσει την δύναμη του πνεύματος. Συνολικά, η Ομάδα της Νομικής Σχολής Αθηνών κέρδισε οκτώ βραβεία/διακρίσεις του φετινού διαγωνισμού FDI Moot: το Skadden, Arps Τrophy FDI Moot 2015 για τη νίκη της στον Μεγάλο Τελικό του διαγωνισμού,  το Baker & McKenzie Prize 2015 για την υψηλότερη βαθμολογία (γραπτή και προφορική απόδοση) μεταξύ όλων των ομάδων που συμμετείχαν στους αγώνες της προκριματικής φάσης (Highest Ranked Team),  το Βραβείο του Καλύτερου Υπομνήματος Προσφεύγοντος Επενδυτή (Best Claimant Memorial),  το Βραβείο του Τέταρτου Καλύτερου Υπομνήματος αναφορικά με τον υπολογισμό της αποζημίωσης του επενδυτή (4th Ranked Damages Aspect in a Memorial),  το Βραβείο για τον Καλύτερο Αγορητή του Μεγάλου Τελικού (Βest Αdvocate in the Final Hearing), που έ...