Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ελληνικά vs Greeklish


Ένα από τα πρώτα πράγματα, που μάθαμε σαν παιδιά στο σχολείο, στο μάθημα της ιστορίας, ήταν ότι αυτό που κράτησε τους Έλληνες ενωμένους, από τα αρχαία χρόνια ακόμα και μέχρι σήμερα, ήταν η κοινή γλώσσα και η κοινή θρησκεία (τότε δωδεκάθεο).  Όλοι θα το θυμόμαστε αυτό, εξ άλλου ήταν ένα από τα SOS θέματα στις εξετάσεις.

Άσχετα με τις διαφορές και τις αντιπαλότητες μεταξύ τους, πολιτικές και άλλες, οι αρχαίες Ελληνικές πόλεις, δεν έπαψαν ποτέ να αυτοαποκαλούνται Ελληνικές και οι κάτοικοι τους, Αθηναίοι, Σπαρτιάτες, Μακεδόνες, δεν έπαψαν ποτέ να θεωρούν τους εαυτούς τους Έλληνες.

Ήταν αυτό που ονομάζουμε επίγνωση της Εθνικής μας ταυτότητας και το αίσθημα, που πήγαζε από αυτή, ήταν υπερηφάνεια.  Σ' αυτήν την εθνική ταυτότητα βασίστηκε ο Φίλιππος της Μακεδονίας και ονειρεύτηκε την ενωμένη Ελλάδα και μ' αυτήν γίναμε γνωστοί σε όλο τον αρχαίο κόσμο, άσχετα από φυλή.  Μπορεί οι Ελληνικές αποικίες, να σχηματίζονταν από Ίωνες, Δωριείς και δεν ξέρω τι άλλο, μπορεί να ήταν Μακεδόνες αυτοί που κατέκτησαν τον κόσμο, μέχρι τις Ινδίες, όμως στην βάση τους ήταν Έλληνες και ως τέτοιους τους αναγνώρισε ο υπόλοιπος κόσμος.

Γιατί αυτή η εισαγωγή;  Ίσως γιατί θέλω, να δείξω την σημασία της γλώσσας στην εθνική ταυτότητα ενός λαού και στους Έλληνες ειδικότερα.  Ίσως για να δείξω, ότι χωρίς Ελληνική γλώσσα δεν υπάρχουν Έλληνες και ο Ελληνισμός θα είναι μια μακρινή ανάμνηση ή ακόμα χειρότερα, ένα ιστορικό απολίθωμα, χωρίς παρόν και μέλλον.  Γιατί όμως αυτή η ανησυχία;  Διαβάστε παρακάτω, τι είναι αυτό, που μας πονάει και σε τι συνίσταται αυτή η ανησυχία, που με διακατέχει (μαζί με άλλους φαντάζομαι), για το μέλλον του Ελληνισμού.

Κάνοντας μια αναζήτηση τις προάλλες στο Google, κατέληξα στο Google Translate, ένα πολύ καλό εργαλείο, που σε βοηθάει, να μεταφράσεις οτιδήποτε, από οποιαδήποτε γλώσσα σε οποιαδήποτε γλώσσα. Είδα λοιπόν, το Google, να προτείνει: Πληκτρολογήστε κατά φωνητικό τρόπο. Παράδειγμα: Πληκτρολογήστε "thavma" και πατήστε space για "θαυμα". Εντυπωσιάστηκα αρχικά, με την έκταση των υπηρεσιών, που ενσωματώνει το Google και μετά πρόσεξα, ότι το ίδιο προτείνει και για άλλες γλώσσες, εκτός των Ελληνικών, όπως είναι τα Χίντι (Ινδικά), τα Ρωσικά και τα Αραβικά, αλλά όχι τα Κινέζικα ή τα Τουρκικά.

Θεώρησα, ότι ο λόγος είναι κάποιες προτεραιότητες, που θέτει η υπηρεσία αυτή και βρήκα λογικό, να βάζει σε προτεραιότητα τα Ρωσικά, γνωρίζοντας, ότι όλες οι "ανατολικές" χώρες, έχουν σαν δεύτερη γλώσσα (κάποτε ήταν και υποχρεωτική) τα Ρωσικά και ότι όλες οι Αραβικές χώρες, πέρα από τις τοπικές διαφορές χρησιμοποιούν τα Αραβικά ως γλώσσα.  Όμως τα Ελληνικά, που κόλλαγαν;

Καταλαβαίνω την προσπάθεια, να "διευκολυνθούν" κάποια εκατομμύρια κάτοικοι ανατολικών χωρών (~300.000.000) και κάποια εκατομμύρια κάτοικοι αραβικών χωρών (>300.000.000) και κάποια εκατομμύρια Ινδοί (~1.100.000.000), αλλά Έλληνες;  Πόσα εκατομμύρια μπορεί να είναι οι Έλληνες παγκοσμίως και σε τι μπορούν, να συγκριθούν, με τα εκατομμύρια των Κινέζων;

Από την άλλη πλευρά, σε τι συνίσταται αυτή η "διευκόλυνση", που παρέχει αυτή η υπηρεσία;  Διευκολύνει ποιόν ακριβώς και με ποιόν τρόπο;  Είναι χρόνια τώρα, που έχουν εισβάλλει τα Greeklish στην ζωή μας και είναι πολύ διαδεδομένα, για πολλούς λόγους και κυρίως μεταξύ των νέων.  Τα Greeklish σήμερα είναι η ... επίσημη γλώσσα σε όλα τα chat (Msn, Skype, Aim κλπ ), σε όλα τα social networks (facebook, myspace, twitter) και βέβαια η πλέον δημοφιλής για μηνύματα στα κινητά τηλέφωνα.

Οι υποστηρικτές των Greeklish, επικαλούνται την ταχύτητα στο γράψιμο, ότι δεν χρειάζεσαι ορθογραφία και δεν κουράζεσαι, να αλλάζεις το πληκτρολόγιο στα Αγγλικά, όταν χρειάζεσαι να γράψεις μια ξενόγλωσση λέξη.  Όμως έχει σκεφτεί κανείς, ποιες είναι οι συνέπειες από την χρήση τους;  Πόσο γρήγορα θα ξεχάσουν τα παιδιά μας, να γράφουν Ελληνικά;  Πόσο γρήγορα θα ξεχάσουν αυτούς τους λίγους, πολύ στοιχειώδεις κανόνες ορθογραφίας, που τους μάθαμε στο σχολείο;  Ήδη η δική μας γενιά και μερικές πριν απ' αυτήν, δεν είχε ποτέ την ευκαιρία να μάθει, γιατί το γράμμα θέλει 2 μι, γιατί το ύψιλον στην αρχή της λέξης έπαιρνε δασεία και ποια είναι η διαφορά ανάμεσα στο όμικρον και στο ωμέγα.  Η προχειρότητα και η έλλειψη σεβασμού στην Ελληνική γλώσσα ήταν ορατή πολλά χρόνια πριν και το εκπαιδευτικό σύστημα αρκέστηκε στην παπαγαλία, για να μας διδάξει, να γράφουμε και να μιλάμε Ελληνικά.

Πέρα όμως από τις αδυναμίες του εκπαιδευτικού μας συστήματος, που από μόνο του αποτελεί θέμα, όχι για ένα αλλά για πολλά άρθρα εδώ, το πρόβλημα παραμένει και είναι: α) Τι πρόκειται να συμβεί με την Ελληνική Γλώσσα στο μέλλον και β) Τι επίπτωση θα έχει στον Ελληνισμό η "εξαφάνιση" της Ελληνικής γλώσσας;

Είπα "εξαφάνιση" και ίσως ακούγεται υπερβολικό ή μεμψίμοιρο και δεν θέλω, να αποτελέσει το άρθρο αυτό την έκφραση της απαισιοδοξίας.  Στόχος μου είναι, να αποτελέσει την έκφραση του προβληματισμού του απλού Έλληνα, για την χρησιμότητα τέτοιων ενεργειών (Google) και κυρίως για τις σκοπιμότητες, που πιθανόν να υπάρχουν πίσω από αυτές.  Διανύουμε μια εποχή, όπου ο Ελληνισμός και οι αξίες του αμφισβητούνται.  Οι ξένοι μας αποκαλούν αρχαιόπληκτους (New York Times), οι Σκοπιανοί καπηλεύονται την Μακεδονία και τον πολιτισμό της και τα αναγάγουν σε εθνικό τους κληροδότημα, οι Ευρωπαίοι εταίροι μας δυσανασχετούν με τον "μπελά" που λέγεται Ελλάδα και πολλοί λίγοι είναι οι υποστηρικτές μας σε παγκόσμιο επίπεδο.  Θα αφήσουμε το τελευταίο πράγμα που μας κρατάει ενωμένους σαν έθνος, να εξαφανιστεί, θυσία στον βωμό της ταχύτητας και της ευκολίας;

Ναι, έχουμε την εθνική μας κληρονομιά, όμως αυτό μόνο του δεν φτάνει, για να μην πω, ότι χωρίς γλώσσα, και η εθνική μας κληρονομία θα είναι προσβάσιμη μόνο από τους λίγους.  Τι θα σημαίνει για έναν λαό χωρίς γλώσσα το "Ω ξειν αγγέλειν Λακεδαιμονίοις ...", πέρα από μια επιγραφή στα ... Κινέζικα;  Τι αξία θα έχουν τα έργα του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη, αν είναι προσβάσιμα σε μας μόνο μέσα από τις μεταφράσεις και τις αναλύσεις και τους σχολιασμούς ξένων "ειδικών";  Διακυβεύονται πολλά εδώ και όχι, δεν είναι για αύριο το πρωί.  Κατανοούμε ότι κάτι τέτοιο θα έπαιρνε πολλά χρόνια για να συμβεί, όμως μήπως θα έπρεπε να είμαστε από τώρα σε εγρήγορση και να μην βιαζόμαστε να εγκολπωθούμε και να υιοθετήσουμε τέτοιες καινοτομίες και νεωτερισμούς, "αμάσητα" και χωρίς να τα σκεφτούμε πρώτα;

Μήπως;

Έχετε κάποιο σχόλιο; Εσείς τι λέτε γι' αυτό; Η γνώμη σας είναι σημαντική!

Σχόλια

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Ομοφυλοφιλία και Facebook

Έγινε πολύς θόρυβος για την φωτογραφία του κ. Αύγουστου Κορτώ, στην οποία εμφανιζόταν ο ίδιος να ανταλλάσσει ένα φιλί με τον σύντροφο του.  Η φωτογραφία φέρεται να ανέβηκε από τον κ. Κορτώ στο facebook, το οποίο με την σειρά του την κατέβασε, ως ανεπιθύμητη.  Διαβάζοντας άρθρο στο Κουτί της Πανδώρας , το οποίο αναφέρεται στο περιστατικό, αυτό που με εντυπωσιάσε δεν ήταν το άρθρο, που είχε κυρίως ειδησεογραφικό χαρακτήρα, αλλά τα σχόλια, που επακολούθησαν κάτω από αυτό.  Πολλές και διαφορετικές οι απόψεις, με πιο ενδιαφέροντα τα υβριστικά σχόλια, που απαντούσαν σε άλλα σχόλια αναγνωστών. Πως μπορεί κάποιος να είναι τόσο ανοιχτός, προοδευτικός, φιλελεύθερος και δημοκρατικός στις απόψεις του και να υποστηρίζει το δικαίωμα ενός ομοφυλόφυλου ζευγαριού στην σχέση του και ταυτόχρονα να μην μπορεί να σεβαστεί μια άλλη άποψη, όταν είναι αντίθετη με την δική του;  Όταν κάποιος υποστηρίζει, ότι έχουμε δικαίωμα να επιλέγουμε ελεύθερα τον σεξουαλικό μας προσανατολισμό και ό...

Πώς τα ελληνικά σχολεία έγιναν τόσο άκυρα;

Το Lifo.gr συνάντησε πέντε εκπαιδευτικούς που διδάσκουν στο δημοτικό, στο γυμνάσιο και στο λύκειο, συζήτησε μαζί τους για τη σημερινή κατάσταση στα σχολεία και μοιράστηκε τις σκέψεις τους για την εκπαίδευση στην Ελλάδα και το μέλλον της.  Πώς τα ελληνικά σχολεία έγιναν τόσο άκυρα; 5 φιλότιμοι εκπαιδευτικοί, από δημοτικό, γυμνάσιο και λύκειο, μιλούν στην Κορίνα Φαρμακόρη για τον συχνά μάταιο αγώνα τους με ένα χρεοκοπημένο σύστημα. "Η κοινωνία, κυρίως όσον αφορά το λύκειο, δεν περιμένει τίποτε από το σχολείο" λέει ο Α., ο οποίος εργάζεται οκτώ χρόνια ως αναπληρωτής καθηγητής και φέτος (2016) διδάσκει σε τέσσερα λύκεια της Αθήνας.  "Τα παιδιά, όσο μεγαλώνουν, δεν αγαπάνε το σχολείο και ιδιαίτερα στο λύκειο το θεωρούν χαμένο χρόνο" συνεχίζει.  "Είμαστε ενήλικες, και όμως, αν μας βάλουν σε μια καρέκλα να μας μιλάει κάποιος για επτά ώρες, θα αυτοαναφλεγούμε". "Για να επιλέξει κανείς να διδάξει πρέπει να το αγαπά, δεν είναι απλώς ένα επάγγελμα για ...

Πρωταθλήτρια Κόσμου η Νομική Σχολή

Αντιμέτωπη με πανεπιστήμια κολοσσούς, η Νομική Αθηνών, μας έκανε περήφανους, αποδεικνύοντας ότι κανένα πανεπιστημιακό κατεστημένο, όποιο κι αν είναι αυτό, ακόμα και το περιώνυμο Χάρβαρντ, δεν μπορεί να υποκαταστήσει την δύναμη του πνεύματος. Συνολικά, η Ομάδα της Νομικής Σχολής Αθηνών κέρδισε οκτώ βραβεία/διακρίσεις του φετινού διαγωνισμού FDI Moot: το Skadden, Arps Τrophy FDI Moot 2015 για τη νίκη της στον Μεγάλο Τελικό του διαγωνισμού,  το Baker & McKenzie Prize 2015 για την υψηλότερη βαθμολογία (γραπτή και προφορική απόδοση) μεταξύ όλων των ομάδων που συμμετείχαν στους αγώνες της προκριματικής φάσης (Highest Ranked Team),  το Βραβείο του Καλύτερου Υπομνήματος Προσφεύγοντος Επενδυτή (Best Claimant Memorial),  το Βραβείο του Τέταρτου Καλύτερου Υπομνήματος αναφορικά με τον υπολογισμό της αποζημίωσης του επενδυτή (4th Ranked Damages Aspect in a Memorial),  το Βραβείο για τον Καλύτερο Αγορητή του Μεγάλου Τελικού (Βest Αdvocate in the Final Hearing), που έ...